Ken je dat? Je komt terug uit de supermarkt en hebt nét iets meer gekocht dan er op je lijstje stond? Goede kans dat je tijdens je bezoek tegen een promotie van Unilever producten bent aangelopen.
Wij kunnen inmiddels geen winkel meer bezoeken zonder de actieve campagnes op te merken. Bij MSML kun je gerust spreken van beroepsdeformatie. Ben jij ook benieuwd wat er schuilgaat achter de displays van Calvé, Unox of Conimex op de winkelvloer? Duik samen met ons in de wereld van supermarkt promoties en ontdek hoe we die met WSI nóg slimmer hebben gemaakt.
Om te begrijpen hoe die producten in jouw mandje komen (en de promoties in de supermarkt) leggen we je even uit hoe dat werkt. Supermarktmanagers zijn échte ondernemers. Zij kiezen met de rayonmanager uit de beschikbare display’s in de app die MSML in 2017 ontwikkelde.
Unilever voert - naast de landelijke promoties uit supermarkt folders - ook lokale promoties op winkelniveau uit. Tot voor kort werden deze lokale promoties standaard door de buitendienst aan winkels verkocht volgens het ‘one-size-fits-all’ principe. Met het resultaat dat in elke winkel dezelfde promoties op de winkelvloer geplaatst werden.
Uitgebreide analyses hebben aangetoond dat er veel verschil zit in het aankooppatroon van consumenten tussen winkels in het gehele land. Zo vult een consument in Groningen zijn winkelmandje met andere Unilever producten dan een consument in Zeeland.
Onze specialisten op het gebied van databases, queries, Azure en user experience bedachten samen met Unilever een manier om promoties op maat mogelijk te maken. Deze tool, met de codenaam WSI, geeft Unilever de mogelijkheid om winkels een optimaal promotie aanbod te geven op basis van een grote hoeveelheid data.
Alle supermarkten zijn ingedeeld in clusters. Binnen deze clusters zijn winkels met een zelfde socio-demografisch profiel, aankoopgedrag en grootte samengebracht. Per cluster krijgen de producten uit het Unilever productportfolio een gemiddelde verkoop in stuks mee. Met deze gemiddelden berekent de WSI vervolgens voor ieder cluster een unieke en optimale promotie samenstelling. Het model houdt daarbij rekening met talloze factoren als seizoensinvloeden, weer en prijs.
Door de WSI kan Unilever de juiste promotie bij de juiste winkel krijgen. Promoties die precies aansluiten op het aankoopgedrag van hun klanten.
Manager Intelligence & Analytics
" Tot voor kort werden onze lokale promoties standaard door de buitendienst aan winkels verkocht volgens het 'one-size-fits-all' principe. Met het resultaat dat in elke winkel dezelfde promotie op de winkelvloer geplaatst werd. Meerdere grote analyses toonde echter aan dat er veel verschil zit in het aankooppatroon van consumenten tussen winkels in het gehele land. Dit heeft ons er toe gezet om een tender uit te schrijven voor het ontwikkelen van een differentiatie tool. MSML kwam hierbij het beste uit de bus. Na intensief samengewerkt te hebben staat er nu een tool waarmee we jaren vooruit kunnen en tevens vernieuwend te werk kunnen gaan in de markt. Door de tool kan Unilever de juiste promotie bij de juiste winkel krijgen. Promoties die precies aansluiten op het aankoopgedrag van hun klanten. "