Haal alles uit je team door volledig automatisch te plannen. Lever ongeëvenaarde prestaties en inzichten.
De rayonmanagers van Unilever werken al een tijdje met de software van MSML. Deze heeft al enorme impact gehad op het succes van de afdeling field sales, maar het is ook de basis voor verdere innovaties. Dankzij de verbeterde registratie van de werkprocessen is er veel informatie beschikbaar over hoe de rayonmanagers hun werk uitvoeren en plannen.
Onze consultants hebben de data geanalyseerd en onderzocht waar de meest kansrijke verbeteringen mogelijk waren. Het werd snel duidelijk dat de pijlen gericht zouden worden op de planning.
De rayonmanagers bezoeken de supermarkten en bespreken nieuw te plaatsen productpromoties. Deze plaatsingen worden vervolgens zelf gepland in de mobiele app. Onze analyse liet onder meer zien dat er flinke variaties waren in de tijd die men plande voor dezelfde werkzaamheden. Datzelfde kon worden gezegd over de reistijden. Bovendien was uit de data af te leiden dat een gemiddelde rayonmanager wekelijks 2-3 uur besteedde aan het plannen van zijn of haar agenda. Dat is ruim 250 uur per week voor het hele team.
MSML heeft de mogelijke besparingen geprognotiseerd en samen met Unilever een businesscase opgesteld. Deze becijfert het besparingspotentieel wanneer handmatig plannen overbodig wordt en rayonmanagers dezelfde tijd voor gelijke werkzaamheden uittrekken.Om een model te maken hebben onze consultants alle data ingrediënten verzameld en onderzocht. Om te beginnen is de historische data van de planningen gebruikt om benchmarks te maken voor specifieke werkzaamheden. Zo weet het model hoeveel tijd er voor een specifieke taak gepland moet worden. Daarnaast hebben supermarktmanagers voorkeursdagen waarop een promotie kan worden opgebouwd. Werkdagen en vakantiedagen bepalen de ruimte waarbinnen gepland kan worden.
De automatische planning gaat veel verder. Zo worden de reisafstanden tussen de supermarkten gewogen om de optimale volgorde te plannen. Het model houdt rekening met de gewenste frequentie waarmee een rayonmanager de winkels bezoekt. Daarnaast clustert de software meerdere werkzaamheden op één locatie, om zo de meest effectieve winkelbezoeken te bereiken. Iedere week worden de resultaten uit de planningen gebruikt om benchmarks aan te scherpen en zo steeds een beetje beter te plannen.
Het model heeft de tijd die het plannen kost enorm gereduceerd. Het geeft de rayonmanager duidelijke richtlijnen voor reis- en opbouwtijden. Zo kan er meer tijd aan tafel bij de supermarktmanagers worden besteed.
Field Sales Manager @ Unilever Nederland
" De succesvolle implementatie van een aantal vernieuwde werkprocessen en tools hebben ervoor gezorgd dat wij professioneler naar onze interne- en externe klant zijn geworden. Ook hebben we onze organisatie flexibeler en efficiënter weten te maken. Onlangs heeft Unilever een complex vraagstuk bij MSML neergelegd: Zorg ervoor dat onze medewerkers de duizenden in te zetten activiteiten evenrediger verspreiden, en dat de te implementeren tool middels een geautomatiseerd proces voor efficiënte reisroutes van alle 130 medewerkers zorgt. De oplossing die is gekomen gaat ons helpen bij het inzichtelijk maken van de werkdruk, bezettingsgraad en lange termijnplanning. "