Een exclusief inkijkje bij de Amerikaanse Ionic-developers, een uitleg over Unilever- maatwerkapplicaties, gave pitches en bovenal een leuke avond. MSML organiseerde samen met Ionic Nederland de eerste meet-up van 2018 en toonde aan dat kennisdelen, netwerken en gezelligheid heel goed samengaan.

Er is weinig beter dan een tevreden publiek. Dat moet ook Pieter Bogaerts van Ionic Nederland hebben gedacht toen hij de verzadigde gezichten in het kantoor zag zitten tijdens zijn introductiepraatje gisteravond. Na een heerlijk buffet trapte hij de eerste Ionic Meetup 2018 officieel af met zijn welkomstwoord. Ionic-developers reisden vanuit alle hoeken van ons land om er deze avond bij te zijn.

Bezoekers van het Ionic event bij MSML doen zich te goed aan het buffet

De Unilever Fieldsales App

Na een korte introductie over MSML, dook keynote speaker Bram samen met Tom Bruynooge van Unilever in één van de meest uitdagende projecten die MSML uitvoerde. De Fieldsales App die MSML in 2017 voor Unilever ontwikkelde.

Met de Fieldsalesapp sloeg Unilever in korte tijd een enorme efficiëntieslag. MSML optimaliseerder de werkprocessen van senior rayonmanagers (SRM), junior rayon managers (JRM) en retail schapspecialisten. Tom legt uit dat de Ionic apps hen hielp met het digitaliseren van de verkoop van promoties, de opbouw van promoties en de inrichting van schappen in supermarkten. Op een makkelijke en eenduidige manier.

De apps komen voort uit een knap staaltje inventiviteit, zo blijkt uit de presentatie. De apps zijn bijvoorbeeld volledig offline te gebruiken. Zodra de gebruiker incheckt in een winkel kunnen ze zonder verbinding met internet toch alle relevante informatie inzien. Denk bijvoorbeeld aan producten, contactpersonen, promoties, de agenda of orders. Alles wordt offline opgeslagen. Maakt de gebruiker weer contact met internet dan wordt alles online verwerkt.

MSML maakte de Fieldsales apps op maat voor Unilever. Maar om zo efficiënt mogelijk te ontwikkelen kozen de developers voor een modulaire opbouw. Zo konden ze bepaalde modules uit de eerste SRM-app hergebruiken en doorontwikkelen in een nieuwe JRM-app. Door één algemene private package te maken konden ze alle modules, vormgeving en technische achtergrond centraal doorontwikkelen. Denk aan logins, error handling, migration systems, maar ook de agenda, contactbeheer etc.

Geautomatiseerde deployment

In de loop der tijd zullen apps moeten doorontwikkelen. Zeker bedrijfsspecifieke applicaties als de Unileverapps. Die update moet worden aangeboden aan gebruikers, maar hoe doe je dat? Een bedrijfsspecifieke applicatie zet je immers niet zo maar in de App store. Bram liet de aanwezigen kennismaken met Fastlane. Dit is een automatiseringssysteem dat voor iOS- en Android-apps een gesignde IPA genereert en zorgt dat deze wordt geüpload naar de portal van Fieldsales. Binnen deze portal bepaalt de opdrachtgever wie de apps mogen installeren en testen. Bovendien zie je hier ook de gebruikers die de apps geïnstalleerd hebben en welke versie ze op dit moment draaien. Gebruikers krijgen dan bij het opstarten een melding dat er een nieuwe versie beschikbaar is.

Livestream met Ionic HQ: 4.0 een tip van de sluier

Bij MSML werken ontwikkelaars met hart voor goede techniek. Wij zien in Ionic het framework waarmee we nu en in de toekomst de verwachtingen kunnen overtreffen. Een framework waarmee we opdrachtgevers gebruiksvriendelijke, kwalitatief hoogstaande en breed inzetbare applicaties kunnen leveren. Daarom willen we nauw betrokken zijn bij de verdere ontwikkelingen van het Ionic framework. Hiertoe onderhouden we contact met de ontwikkelaars in Amerika.

Extra gaaf dus dat Justin Willis, developer op het hoofdkantoor van Ionic, ons gisteravond via een livestream bijpraatte over de release van Ionic 4. Een exclusief gesprek, waarbij de developers al hun vragen konden afvuren op de sympathieke Amerikaan. Zo werden we als een van de eersten ter wereld op de hoogte gebracht van alle nieuwe features van Ionic.

Pitches

Na de update vanuit de Amerikaanse headquarters was het tijd voor nieuws van Nederlandse bodem. En wel in de vorm van nieuwe apps.

Christiaan van Bergen vertelde de aanwezigen iets over Jive, de datingapp die de grote jongens Tinder en Happn moet doen vergeten. Hij vertelde over de totstandkoming van het concept, over de samenwerkingsvorm tussen de ontwikkelaars en over de vraaggesprekken met zijn ‘focusgroup’.

De sprekers nemen de tijd om alle belangstellenden te woord te staan

Kennis krijgen en delen

Al die Ionic-kenners bij elkaar maakte de avond een ideale plek voor het stellen van vragen én het krijgen van antwoorden. Juist door op een laagdrempelige manier samen te zijn kun je op een prettige en makkelijke manier professioneel groeien. Of elkaar helpen waar dat kan.

Dat helpen neemt MSML serieus. We zijn een commerciële partij die er alles aan doet om de beste producten te maken voor onze opdrachtgevers, mede dankzij hulp en kennis van de Ionic-community.

Een Database migratie systeem cadeau

Wij ontdekten tijdens het ontwikkelen van de Unilever-apps dat er geen geschikt systeem bestond om wijzigingen in de lokale database bij te houden. Binnen apps wijzigt de lokale database bij ongeveer elke update. Hierbij mag geen data verloren gaan. Hoe groter de wijzigingen worden, hoe moeilijker het wordt om de wijzigingen bij te houden. Daarom ontwikkelde MSML een database migratie systeem dat binnenkort als package kan worden gedownload op GitHub. Zo kun je als ontwikkelaar vanaf nu alle SQlite databasewijzigingen eenvoudig bijhouden.

Bourgondische afsluiting

Zoveel tips, tricks, nieuws en verhalen in een paar uur tijd moest even bezinken. Gelukkig konden we de avond afsluiten zoals we graag doen in de Leeuwenbrug: met een welverdiende borrel met een prachtig uitzicht over de stad. En terwijl we de zon langzaam achter de Deventer daken zagen zakken konden we niets anders dan concluderen dat deze Ionic Meeting 2018 bij MSML een succes was!