Wanneer je overweegt om een app te bouwen, sta je al snel voor de keuze op welke apparaten deze beschikbaar dient te zijn. Maar hoe beslis je dat? Moet je überhaupt wel kiezen? In deze blogpost geven we je een kijkje in de bijzonderheden en kenmerken van Apple’s mobiele platform, iOS.

Versie en functies

Op 19 september 2017 bracht Apple de officiële release van iOS 11. Dit is nog altijd de meest recente versie van het “operating system” voor touchscreen apparaten van Apple. Dit najaar staat de uitrol van iOS 12 op het programma. In tegenstelling tot Android, stelt Apple haar grote updates wél ter beschikking aan alle gebruikers, mits de specificaties van het apparaat het toestaan. Dat wil zeggen dat iedere eigenaar van een Apple apparaat dat nieuw genoeg is de update gratis kan installeren.

Siri

In de opkomst van stembediening voor mobiele telefoons liep Apple jarenlang voorop. Je zou bijna vergeten dat Siri in Amerika al sinds iOS 5 beschikbaar is. Vanaf iOS 8.3 werd ook de Nederlandse taal ondersteund. Inmiddels is Siri volwassen. Vanaf iOS 10 is het voor ontwikkelaars mogelijk om zelf applicaties te ontwikkelen die met Siri communiceren. Sinds de introductie van iOS 11 zijn er nieuwe stemmen beschikbaar, kan er beter gereageerd worden op vervolgvragen en kan Siri ook direct vertalen.

Marktaandeel

Apple timmert nog altijd flink aan de weg. Zo heeft het bedrijf wereldwijd een marktaandeel van 19,4%. Voor de Nederlandse markt is dat aandeel per eind juli 2018 zelfs 38% volgens Statcounter. Dat verschil is gigantisch, maar eenvoudig verklaarbaar. Apple richt zich met zijn producten op de bovenkant van de markt. Vooral in landen met een grote middenklasse en met een sterke economie is het aandeel van Apple groter. In deze landen hebben consumenten en bedrijven meer geld over voor een premium “lifestyle” product.

iOS, Apple’s besturingssysteem voor mobiele apparaten, is exclusief beschikbaar op apparaten van de fabrikant zelf. Dat maakt dit marktaandeel extra indrukwekkend. Hoewel het aandeel van Android nog groter is, verkopen zij maar een zeer bescheiden deel van de hardware zelf.

App store

Gebruikers van Apple’s iOS downloaden hun applicaties uit de App Store. Dit is de tegenhanger van Google Play voor Android. Uit onderzoek komt naar voren dat het gedrag van Apple en Android gebruikers in hun store nogal verschilt.

In totaal is in het eerste kwartaal van 2018 wereldwijd maar liefst 18,4 miljard dollar uitgegeven in de App Store en Google Play. Ondanks dat Android bijna 4 keer zoveel gebruikers heeft is Google Play maar goed voor iets meer dan 6 miljard dollar. De veel kleinere App Store haalt dus een veelvoud van die omzet. Google loopt dit verschil langzaam maar zeker in. Ten opzichte van Q4 2017 is het gat met 10% gedicht.

Er zijn twee belangrijke oorzaken voor deze verschillen. In de eerste plaats geldt ook hier dat de gebruikers van iOS simpelweg meer te besteden hebben. Het gemiddelde inkomen ligt veel hoger dan dat van de doorsnee Android gebruiker. Ten tweede hanteert Apple zeer strikte richtlijnen voor ontwikkelaars met betrekking tot in-app betalingen.

iPad apps

Tablets van Apple zijn beter bekend onder de naam iPad. Sinds 2010 zijn deze tablet-pc’s niet meer weg te denken uit het mobiele landschap. Halverwege 2017 had Apple al meer dan 360 miljoen van deze apparaten verkocht. De afgelopen opeenvolgende kwartalen liep de verkoop van iPads langzaam terug na het hoogtepunt in 2013. Het lijkt er nu echter op dat de verkoop stabiliseert in dit jaar. Vermoedelijk omdat Apple met de introductie van de iPad Pro nu zijn pijlen duidelijk richt op het zakelijke segment. De tablet die je laptop kan vervangen, aldus Apple.

Hoewel iOS feitelijk gelijk is voor iPhones en iPads zijn er toch verschillen. Vooral in de interactie. Het grotere schermformaat biedt mogelijkheden om meer data te presenteren. De iPad is hierdoor beter geschikt voor complexere taken of zelfs multitasking. Wanneer je een app ook voor de iPad wilt gebruiken is het verstandig om deze potentie te benutten en aangepaste presentaties voor tablets te ontwikkelen. Bij MSML deden we dit onder andere in de SRM en JRM apps voor Unilever.

Design en interactie

Apple stelt al sinds de allereerste iPhone hoge eisen aan de interface van iOS en de apps die er op draaien. Voor ontwikkelaars betekent dit dat apps die standaard UI componenten van iOS gebruiken maar weinig creatieve vrijheid bieden. Chun-Chuan Lin schreef een prachtige blogpost waarin de UI-elementen van Apple iOS worden vergeleken met het Material Design van Google.

Animaties en transities zijn door de naadloze integratie van hard- en software bij Apple nog altijd ongeëvenaard. Zeker als het gaat om handelingen die kenmerkend zijn voor apparaten met een aanraakscherm is dit relevant. Denk bijvoorbeeld aan slepen, vergroten en verkleinen.

Ontwikkelen voor iOS

Als je een app gaat ontwikkelen kun je niet om Apple iOS heen, maar waarom zou je kiezen? MSML ontwikkelt hybride mobiele applicaties die in één keer voor iOS en Android geschikt zijn. Dat scheelt in de ontwikkel- en onderhoudskosten van jouw mobiele app. Wil je meer weten over het ontwikkelen van apps? Neem dan vrijblijvend contact op.