Vandaag de dag moeten organisaties wel mee in de digitalisering om te kunnen blijven bestaan. Neem bijvoorbeeld warenhuis V&D, zij hebben de ‘digitale’ boot gemist en zijn ten onder gegaan. Bedrijven zijn haast verplicht om te blijven inspelen op de klantbehoeften die voortdurend veranderen. Wanneer je concurrent een betere service introduceert, wordt dit al snel de norm voor de branche. Blijf je bij, of raak je achterop?

Retro-fitting

Veel organisaties doen aan zogenaamd retro-fitting. Dat is het toevoegen van nieuwe technologieën aan oude systemen. Dergelijke organisaties profiteren niet van alle voordelen die digitalisering kan opleveren.

Digitalisering vraagt om een veranderde cultuur binnen de organisatie en een geheel andere vorm van leiderschap. Een organisatie kan pas echt stappen zetten in digitalisering als het management een duidelijke strategie heeft bepaald en als de totale interne organisatie deze verandering draagt. Datzelfde management moet leren te denken in kansen en de toekomst centraal te stellen. Door het benutten van technologie en het juist uitvoeren van een digitale transformatie, kan er worden voldaan aan de eisen van de klant. Bij een succesvolle transitie kan het concurrentievoordeel flink toenemen.

Circular Match

Encycle is een bedrijf wat goed inspeelt op digitalisering. Deze klant van MSML ontwikkelde een initiatief om vraag en aanbod in reststromen of ruwe materialen bij elkaar te brengen. Zo dragen zij bij aan het ontwikkelen van een circulaire economie.

Door de samenstelling van ‘afval’ te specificeren kan Circular Match deze componenten koppelen aan de grondstofbehoefte van andere gebruikers. Zo wordt voorkomen dat reststromen onnodig verbrand of gestort worden. Voor deze webapplicatie waren bedrijven huiverig om zaken omtrent hun restafval bekend te maken. Het platform van Encycle maakt het mogelijk om dit volledig anoniem te doen.

Nespresso

De digitale transformatie van Nespresso is goed geslaagd. Het doel van de organisatie is onveranderd gebleven; het bieden van de ultieme koffie ervaring. Wat wel veranderde was de manier waarop Nespresso technologie heeft omarmt om dát doel te bereiken. Hoe geef je mensen een persoonlijke en warme klantbeleving, als ze niet meer naar je winkel komen?

Nespresso verbeterde haar e-commerce systeem. Zo onthoudt het je recente bestelling om eenvoudig herhalingsaankopen te kunnen doen. Nespresso is ook actief in big data. Door een cloud-based klantsysteem wordt er gepersonaliseerde data verzameld om zo te kunnen inspelen op het gedrag en intentie van de klant. Zo krijgen gebruikers aanbevelingen op basis van hun voorkeuren. Het bedrijf integreert diverse digitale kanalen uit om specifieke producten bekend te maken en het merk zo te versterken. Nespresso slaagde erin om hun waarden te vertalen naar het internet.

Voys

Ons laatste voorbeeld komt van de Groningse telecomaanbieder Voys. Het bedrijf wilde dat alle medewerkers met en voor hun klant zouden werken. Zij besloten al in 2012 om gelijkwaardigheid met de klant te verankeren in de organisatie. Voys heeft mede daarom geen managementfuncties. Medewerkers bepalen zelf wat ze doen en hoe ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Voys laat zien dat je – ook als technologische partij – organisatorische aanpassingen doet om relevant te blijven.

Tot slot, organisaties zijn eigenlijk nooit klaar met veranderen. De digitale transformatie heeft geen eindpunt maar is een doorlopend proces. Nu de positie van de klant steeds invloedrijker wordt, is het inzetten van technologie noodzakelijk om verwachtingen en verdienmodellen in lijn te houden.

Blijf je ontwikkelen en ben je gefocust op je klanten? Verander dan mee met hun behoefte. Wendbaarheid is hier het toverwoord. Wil je zelf ook meer aandacht voor software, big data of artificial intelligence? Spreek eens vrijblijvend met een van onze adviseurs.